Ahad, 6 Mei 2012

Kerabu Gajus + Belimbing Buluh

Minggu lepas, suami saya bawak balik buah gajus... Tak la banyak sangat... Lebih kurang 15 ke 20 biji kot... Pas tu pulak cakap nak makan kerabu... Saya ni tak pernah pun makan kerabu gajus ni apatah lagi menyediakannya.... 

Tapi berjaya juga suami saya melayan hajatnya tu memandangkan menu ni dapat disediakan dengan jayanya... Cuma, bukan saya yang sediakan kerabu gajus ni, sebaliknya ia adalah air tangan bonda saya... Saya just tolong je... Cuma, apa yang saya perasan kerabu ni tak gunakan kerisik macam kerabu yang saya biasa buat.... Saya titipkan resepi kerabu gajus di teratak ini khusus sebagai ingatan buat diri sendiri di masa akan datang....


Kerabu Gajus + Belimbing Buluh
resepi : bonda

Bahan-bahannya :

Gajus secukupnya
Belimbing buluh secukupnya
2 labu bawang besar
Setengah biji kelapa parut*
6-7 tangkai cili kering*
5-6 ulas bawang merah*
Sedikit belacan*
Sedikit serbuk lada hitam (boleh juga guna lada biji)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa

Cara penyediannya pula :

Bahan utama resepi ini...



1. Gajus dan belimbing buluh dihiris nipis.
2. Rendam dengan air garam sebentar. 
3. Kemudian ramaskan untuk keluarkan rasa asam dan kelat buah. Toskan.







 4. Bawang besar dihiris nipis.
5. Masukkan semua bahan-bahan ke dalam bekas.

6. Kisar bahan-bahan yang bertanda *
7. Masukkan garam dan gula secukup rasa. 
8. Gaulkan buah gajus dan belimbing tadi dengan bahan kisar.

9. Siap untuk dihidangkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...