Selasa, 21 Januari 2014

Ketupat Palas

Entri pertama sejak 2014... Tak tau la apa yang bz sangat sampai takdan nak berblog...

Ketupat palas ni dibuat semasa cuti Maulidur Rasul baru-baru ni... Sebenarnya kebetulan saja buat ketupat ni sebab hari Ahad sebelum tu saya ikut cik abang pi kebun n ada beberapa rumpun pokok palas yang berpucuk... Suami saya ambik 7 kaki pucuk palas... dan kebetulan beras pulut pun ada dalam peti ais kat umah... Konon-kononnya nak belajar buat ketupat, tapi akhirnya jadi airtangan masterchef bonda jugak... Maka, saya ni macam biasa la~jadi tukang tolong saja la...tolong perah santan, tolong kacau, tolong balut, tolong rebus dan tolong makan saja.... hehe

Walaupun ketupat palas cuma digandingkan dengan susu pekat manis je... sebab takdan nak me'rendang' dah... tapi, sat ja dah selesai ketupat ni...


Ok, resepinya...
2 kg beras pulut susu
4 biji kelapa (ambil santannya)
Garam secukup rasa
3 helai daun pandan (simpulkan)
Daun palas secukupnya ~dibuka terlebih dahulu... balik keja ari isnin malam saya dah buka siap-siap...
Air secukupnya


Cara-caranya....

Masukkan beras pulut ke dalam bekas... Bersihkan beras pulut dan toskan... ketepikan...

Perah kelapa... Kuantiti santan sama banyak dengan pulut... Saya sukat beras kat dalam bekas... so, santan pun diperah dalam bekas yang sama...

Masukkan santan ke dalam periuk... Masukkan garam dan daun pandan... Masak santan hingga mendidih... Masukkan beras pulut... Masak bersama santan hingga kering... Sentiasa kacau supaya pulut tak berkerak... Setelah separuh masak, angkat dan sejukkan sebelum dibalut...

Balut ketupat ni pun berjemaah... saya, my bonda n ngah... Kalau balut sorang-sorang mau lenguh badan jugak rasanya....

Lepas siap balut, potong hujung daun supaya kemas... Kemudian, letakkan dalam periuk... Masukkan air separas ketupat dan rebus sehingga kering air... Kalau nak mudah, boleh gunakan rice cooker...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...