Khamis, 21 Mac 2013

Daging Landak Masak Kunyit...



Rasanya, ni 1st time merasa daging landak... Ini pun sebab pi rumah adik saya kat Kluang Johor... Sebenarnya, saya sekeluarga pi umah adik saya masa Chinese New Year ari tu... nasib baik sempat jugak snap pic... leh jugak masukkan dalam teratak resepiku ini walaupun dah berkurun lamanya post ini dalam draft... 

Masak simple saja... Tak ambil masa yang lama sebab dagingnya agak lembut... Bahan-bahan yang digunakan hanya apa yang ada kat dapur adik saya la... tambahan pula kedai agak jauh dari rumah adik saya ni... rumahnya kat atas bukit dalam ladang kelapa sawit... tapi view kat situ tersangat la cantiknya... Subhanallah... Tengok Yusof dok posing kat depan umah Pak Ngah dia ni...


Ok, kita tengok pula resepi ya...

Bahan-bahan :

Daging landak (dipotong dan dibersihkan)
Bawang merah (dihiris)
Bawang putih (dihiris)
Halia (dihiris)
Kulit kayu manis
Serbuk kunyit
Cili merah (dihiris)
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

ni versi baru keluar dari peti ais... kulit dia ada macam corak2 sikit...

dah siap potong2...


Cara penyediaannya :

Panaskan minyak... Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia dan kulit kayu manis.... Masukkan serbuk kunyit... Masukkan daging... Kacau seketika... Masukkan air secukupnya... Nak kuah lebih, masukkan lebih banyak air... Masak hingga daging empuk... Masukkan garam secukup rasa.... Masukkan hirisan cili merah... Kalau ada bawang besar boleh masukkan sekali, tapi saya tak masukkan sebab takda... Kacau rata... Dah ok, bolehlah diangkat dan dihidangkan...



3 ulasan:

  1. sedap..tp tak pernah makan landak..ntah cmne rasa dia ek..

    BalasPadam
  2. sedap... dan daging dia pun lembut... kalau ada rezeki nanti boleh try...:)

    BalasPadam
  3. Ada jual tak... Sy nak beli... Adik mengidam mkn daging landak

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...