Jumaat, 13 September 2013

Sotong Kangkung

Resepi sotong kangkung ni dah lama tersimpan dalam folder draft... Dah selamat dihadam pun... heheh... So, hari ni just publish je la...

Sebenarnya kebanyakan resepi sotong kurita bila saya surf internet adalah sambal sotong, rojak kangkung dan rojak sotong... Dan dan tu jugak terasa nak try menu sotong kangkung... Jadi, saya asingkan sedikit sotong untuk cuba menu sotong kangkung ni... Tapi macam biasa la... ikut kesesuaian bahan yang ada kat dapur ja la... Setelah ditelek-telek saya gunakan resepi yang biasa saya buat kuah untuk cucur udang dan tambahkan dengan lada hitam dan sedikit air tepung jagung...



Sotong Kangkung
resepi : rodzita
boleh cuba jugak resepi kat => http://dapur-mamasya.blogspot.com

Bahan-bahannya :

Bahan A
1 mangkuk kecil sotong kurita (dipotong kecil)
1/2 ikat kangkung (dibersihkan dan dipotong)
1 bungkus fishcake (dipotong)
1 bungkus fishball (dipotong)
Air secukupnya
Sedikit minyak
Sedikit garam


Bahan B :
*10 tangkai cili kering (digoreng tanpa minyak)
*Sedikit lada hitam
*6 ulas bawang merah
*3 ulas bawang putih
1/2 ketul gula melaka
Gula secukupnya
Garam secukup rasa
Sedikit air asam jawa (secukup rasa)
Sedikit tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
Minyak untuk menumis
Bahan tumis (1 ulas bawang putih dan bawang merah-hiris)
Kacang tanah secukupnya


Cara menyediakan :

Kacang tanah disangai dan ditumbuk separuh hancur.... ketepikan...

Blend bahan bertanda * sehingga halus.... Sambil tu, panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga kekuningan... Masukkan bahan kisar dan masak hingga pecah minyak.... Masukkan gula melaka, gula pasir (kalau tak cukup manis), air asam jawa dan garam secukup rasa.... Kacau rata... Biarkan hingga mendidih... Akhir sekali, tuangkan bancuhan tepung jagung tadi untuk memekatkan kuahnya... Sebelum tutup api, test rasanya dulu...

Sambil tu boleh celurkan Bahan A :
Masukkan air dalam periuk dan panaskan hingga mendidih... Masukkan sedikit garam dan minyak.... Celurkan kangkung sebentar dan toskan.... Celurkan fishcake dan fishball sebentar dan toskan... Celur/rebus pula sotong kurita hingga masak dan toskan....

Untuk menghidang... letakkan bahan-bahan yang dicelur di dalam pinggan.... Tuangkan kuahnya... Taburkan kacang tanah yang telah ditumbuk....

1 ulasan:

  1. bestnya sotong kangkung...
    www.noramizaahmad.blogspot.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...