Sabtu, 23 November 2013

Lagi Menu Semasa Berpantang....

Senyap-sunyi kampung halaman saya ni.... Depa pakat pi kenduri rumah anak Ngah kat Cheras... Ngah dah wajib pi... Tiqah, Aiman, Amer, Alia, Teh Pat, Bonda saya dengan Ishak pun pi jugak... Suami saya keja shif petang... Jadi, saya kat umah ni dok menemankan Yusof tengok kartun saja la dua hari ni... Nak masak beria-ia, Yusof takleh makan... kena pantang sat...

Hari ni kat kampung saya ada dua kenduri... "Suamiku dan adikku, sila pi makan kenduri ya..." Jadi, sediakan menu untuk Yusof saja...  masak yang simple dan mudah... heheh 

Memandangkan pagi tadi suami saya pi market beli ikan seludu... so, menu untuk Yusof hari ni.... Seludu goreng dan Ikan Seludu Masak Asam



~Ikan Seludu Masak Asam~

Bahan-bahan :

1 ketul ikan seludu (potong dua)~gaul dengan garam halus dan serbuk kunyit
1 ulas bawang merah (hiris)
1 ulas bawang putih (hiris)
1/2 labu bawang besar (hiris)
Cili merah (hiris)
Sedikit air asam jawa
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Minyak secukupnya

Cara-caranya :-

Panaskan minyak dalam kuali.... Gorengkan ikan yang telah digaul dengan garam dan kunyit... Setelah garing, angkat dan ketepikan....

Tumiskan bawang merah dan bawang putih... Masukkan sedikit serbuk kunyit, air asam jawa, garam secukup rasa... Biarkan di atas api hingga mendidih.... Masukkan ikan yang telah digoreng, bawang besar dan hirisan cili merah... masak hingga bawang layu... Ok, dah siap...




2 ulasan:

  1. Sedap ni menu orang berpantang
    terima kasih ye saya ambil resepi sardin roll

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmm... saya pun tumpang sekali makan... hehe...
      n sama-sama...

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...