Sunday, 25 March 2012

Gulai Tulang Dengan Rebung

Hujung minggu baru-baru ni, saya bersama suami dan anak balik ke kampung suami kat Lahar Buaya ~ Yusof kata Lahar Crocodile.... Di hari Sabtu yang indah itu, saya telah masakkan gulai tulang dengan rebung... Actually, kat rumah hanya tinggal saya dan adik ipar saya ~ Salwa ~ untuk sesi memasak sebab mak mertua saya pi menadah kitab kat Telok Bagan..... Bapa mertua pula beli tulang untuk dibuat gulai... Pokok buluh kat belakang rumah pun ada rebung dua, tiga batang.... So, apalagi??? kena la tunjukkan skill memasak yang ada walaupun sebenarnya tak berapa pandai sangat nak masak gulai ni..... Takpe, cuba dulu no...





Gulai Tulang Dengan Rebung
Resepi : rodzita

Resipinya :


   Tulang secukupnya
   Rebung secukupnya
   1 bungkus rempah kari daging
  5 ulas bawang merah

ditumbuk dan dibahagi dua..... sebahagian digaulkan bersama rempah dan tulang, sebahagian lagi ditumis...
  4 ulas bawang putih

  1 inci halia

    Kerisik (dari 1/2 biji kelapa) @ 1 bungkus
   Air secukupnya
   1 biji kelapa (diperah santannya)
   Garam secukup rasa
   Minyak untuk menumis


Bahan tumis :
   Bawang dan halia yang ditumbuk ~ ambil sebahagian bahan tumbuk yang digaul dalam rempah
   2 kuntum bunga lawang
   5 biji buah pelaga
   Kulit kayu manis
   1 pelepah daun kari



Cara-caranya :


Gaulkan tulang bersama dengan rempah dan sebahagian bahan yang ditumbuk.... 
Panaskan minyak.... Kemudian tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau... Seterusnya, tuangkan rempah dan tulang yang telah digaul tadi..... Kemudian masukkan air dan rebus tulang bersama rempah sehingga daging pada tulang tadi lembut.... Masukkan kerisik... Actually, kerisik kat umah dah habis, jadi Salwa yang buatkan 1/2 biji kelapa... dan saya masukkan semuanya ke dalam gulai.... Masukkan garam....


Sambil-sambil tu, rebung dipotong dan dibersihkan.... Kemudian rebus rebung dan toskan..... 


Bila daging dah lembut, masak lagi hingga rempah pecah minyak.... Kemudian masukkan santan... Lepas tu masukkan rebung.... Masak lagi hingga mendidih.... Sebelum tutup api... rasa garamnya dulu....







Alhamdulillah.... siap juga menu gulai tulang dengan rebung ni...  Bolehlah dihidangkan untuk keluarga......Cam ni je la lebih kurang menu yang dapat saya sajikan....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...