Isnin, 19 November 2012

Tauhu Poket

Baru-baru ni saya buat Tauhu Poket... masa blogwalking kat sini nampak menarik ja menu ni.... ringkas tapi sedap... cuma saya sesuaikan dengan bahan-bahan yang ada kat umah saya la... Actually, dah dua kali saya buat menu ni... 1st trial saya letakkan garam dan sedikit serbuk kunyit kat tauhu walaupun dalam resepi memang takda.... so, tauhu saya nampak kuning-kuning sikit la... 2nd time, saya ikut ja macam kat resepi... memang cantik la kejadiannya... memandangkan suami saya beli 10 biji tauhu, saya double kan bahan-bahannya... dan yang pentingnya menu ni memang sedap... thanks ijayuji untuk perkongsian resepi... Saya copy n paste kan kat sini pulak no...





TAUHU POKET

Bahan-bahan : ( 10 biji )

5 keping tauhu
50 gm isi udang dicincang halus
1/2 biji bawang besar didadu halus 
1 inci lobak merah diracik halus
2 helai daun ketumbar dihiris halus (saya gantikan dengan daun sup)
2 sb telur (dalam 1/2 biji) ~(saya gunakan sebiji telur ayam kampung)
1 sb tepung jagung
1/2 sk pati ikan bilis (saya gunakan ikan bilis yang ditumbuk halus)
Sedikit garam



Cara-cara :


Tauhu dipotong 2. Kemudian korek tauhu buat poket (macam buat tauhu sumbat). isi tauhu yang dikeluarkan jangan dibuang.
Hancurkan isi tauhu tadi dengan sudu. Campurkan semua bahan lain ke dalam tauhu yang telah dihancurkan tadi. Gaul rata semua bahan.
Sumbatkan bahan-bahan yang telah digaul tadi ke dalam tauhu. Siap mengisi tauhu, bolehlah digoreng. Goreng dengan minyak yang panas
Boleh dijadikan lauk atau snek yang dihidang bersama dengan sos....


::: My 1st trial :::
Yang dah siap digoreng....


boleh dihidang bersama sos...



::: My 2nd trial :::







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...