Sabtu, 24 November 2012

Solok Lada...



Kali ni nak titipkan resepi solok lada yang saya buat baru-baru ni... Kiranya ni 2nd time saya buat... request daripada suami saya... Saya buat sikit ja... tak banyak... cuma 7 biji dan kelapa 1/2 biji... Ikan saya beli 2 kg baru-baru semuanya direbus dan siap dah buang tulang... simpan kat peti ais... tapi, tak la saya masukkan semua isi ikan tu... saya gunakan isi ikan lebih kurang sama banyak dengan kelapa...



Bahan-bahannya :

7 biji cili putih
Isi ikan rebus secukupnya (saya gunakan ikan kembung)
1/2 biji kelapa (diparut)
1 batang serai
3 ulas bawang merah
Sedikit lada hitam
Sebiji telur
Garam secukup rasa



Cara membuatnya :


Belah cili dan buang bijinya...


Tumbuk lada hitam, serai dan bawang merah.... Tumbuk juga isi ikan rebus dan kelapa parut......
Yang warna putih sikit tu kelapa... yang kelabu sikit tu ikan ditumbuk dengan bahan-bahan lain...

Gaulkan bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi.... Masukkan garam secukup rasa.... Masukkan telur dan gaul sebati.....



Kemudian bolehlah dimasukkan bahan-bahan tadi ke dalam cili yang telah dibelah.... Susunkan ke dalam periuk pengukus dan kukus sehingga masak....



Dah masak....


Ok, hidangkan ikut kreativiti masing-masing...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...