Tuesday, 10 July 2012

Rendang Paru Resepi Mak Ngah

Actually... ni juga merupakan menu hari Ahad baru-baru ni.... Saya beli paru ni ingatkan nak masak sambal... tapi mak saya cakap kalau masak rendang pun sedap jugak.... Kebetulan Ngah Dah datang kat umah..... so, tanyalah kat Mak Ngah resepinya.... tapi biasalah kan.... dah dimodified sikit la....hehe

Rendang Paru
resepi : Ngah Dah
modified by : rodzita


Resepinya  :

1/2 kg paru
6-7 tangkai cili kering* (nak pedas boleh tambah lagi)
2 batang kulit kayu manis* (saiz kecil)
1 kuntum bunga lawang*
4 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 biji kelapa (perah santannya)
Garam secukup rasa

Bahan tumis  :

Bawang merah (dihiris)
Bawang putih (dihiris)
Halia (dihiris)
3 biji buah pelaga
Sedikit minyak untuk menumis

Cara penyediaannya :

Firstly, hiris paru dan bersihkan... Tapi, Ngah bagitau seeloknya rebus dahulu paru tu, lepas tu barulah dihiris..... Kisarkan bahan-bahan bertanda *...... Actually, dalam fridge kat umah saya dah ada cili yang dikisar... So saya modified sikit resepi ni.... Saya gunakan 4 sudu besar cili yang telah dikisar dan blend sekali lagi bersama bahan-bahan lain....

Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga naik aromanya.... Masukkan bahan kisar tadi.... Masukkan juga paru yang telah dihiris, santan dan garam secukup rasa.... Rebus hingga kering.... Apabila sudah masak, bolehlah dihidangkan.....

Inilah hasilnya.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...