Ahad, 8 Julai 2012

Ayam Panggang.....

Entri kali ni saya nak titipkan resepi Ayam Panggang untuk menu tengah hari tadi.... Actually... menu ni saya adjust daripada resepi ibu mertua saya.... Bahan-bahan untuk menu ni saya ikut resepi ibu mertua saya, cuma cara penyediaannya je saya adjustkan sikit...






Ayam Panggang
resepi ; bonda mertuaku
adjust by : rodzita






Resepinya :

1 ekor ayam (dipotong dan dibersihkan)
1/2 biji kelapa (diperah santannya)
*1 biji cili besar/cabai hidup (kalau nak pedas boleh letak cili api)
*4 ulas bawang merah
*2 ulas bawang putih
*1 inci halia
*2 batang serai
Sedikit serbuk kunyit
1 helai daun kunyit (dihiris)
Garam secukup rasa


Cara penyediaannya :

Firstly, potong ayam mengikut saiz yang disukai dan bersihkan.... Kemudian, kisar bahan-bahan yang bertanda *..... Lepas tu, rebuskan santan bersama bahan yang telah dikisar tadi... Masukkan juga ayam, serbuk kunyit, daun kunyit yang telah dihiris dan garam.... Rebus hingga kering/pecah minyak dan bakar hingga berwarna keemasan.... 


Kalau kat rumah ibu mertua saya, bahan-bahan direbus kat dalam kuali sehingga pecah minyak... Kemudian, ayam diangkat dan diletakkan atas pemanggang lalu dibakar menggunakan arang... 

Saya just adjust sikit je dengan gadget yang ada kat umah saya.... Saya menggunakan pemanggang yang saya beli beberapa bulan yang lepas.... So, semua bahan direbus kat dalam pemanggang ni dan dibakar sekaligus..... mudah dan senang....

ni la pemanggang yang saya gunakan....
Apa-apapun yang pentingnya cepat dimasak.... sedap dimakan.... dan yang lebih penting mestilah halalan thoyyiba....

Inilah hasilnya.... ayam panggang dicicah dengan air asam.....















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...