Isnin, 8 Oktober 2012

'Homemade' Satay Ayam... versi Ummi

Hari ni nak postkan entri yang dah lama simpan kat draft.... Dah lama buat menu ni, tapi penyakit 'M' sudah hinggap.... lambat la sikit nak publish.... 

Actually, saya ambil resepi untuk buat satay daripada Maisarah ex-student KMK... Mak Maisarah ni dok meniaga satay.... tapi, saya pun dah ingat-ingat lupa.... So, saya just try and error..... Alhamdulillah... menjadi jugak la.... cumanya, lengkuas ja takda....  Apa-apa pun, semua dah selamat dihadam.... takyah buat kuah kacang pun... Sedap jugak walaupun dimakan begitu saja... ~ sebenarnya malas nak buat kuah kacang... 

Homemade Satay Ayam.... 



Bahan-bahan :

Isi ayam (saya gunakan bahagian dada)
3 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1/4 inci halia*
1 batang serai*
1/4 inci lengkuas* (saya tak masukkan sebab takda dalam stok)
Sedikit jintan manis*
Sedikit jintan putih*
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Lidi satay secukupnya
Butter untuk disapu pada satay semasa membakar (resepi asal takda ni~saya memandai-mandai tambah je)

Cara-caranya :

Potong isi ayam dan bersihkan... Gaulkan isi ayam dengan garam dan kunyit... Blend semua bahan yang bertanda *.... Masukkan bahan kisar dan gaulkan hingga rata... Masukkan gula secukup rasa dan gaul hingga sebati... Perapkan... Saya perap lebih kurang 1/2 jam saja...

Cucuk isi ayam pada lidi satay... Bakar satay sehingga masak. Sapukan butter pada satay...Memandangkan saya terlalu rajin sangat nak buat bara api, maka saya hanya bakar dengan gunakan non-stick pan sahaja... Tapi, kalau bakar gunakan bara, aroma satay tu lagi best la.

Cucuk isi ayam banyak-banyak.... dapat 12 cucuk ja....

Ok... dah siap.....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...