Rabu, 17 Oktober 2012

Puff Berinti Sosej Dengan Mix Vege....

Inspirasi daripada Puff Pie Ayam di Dapur Tanpa Sempadan saya adjust intinya untuk buat menu untuk dihidangkan kat Ustaz Teh yang mengajar kat surau kampung saya hari Ahad baru-baru ni.... Cumanya saya tak gunakan puff pastry, tapi saya gunakan adunan kuih sardin gulung dan letak inti kemudian dibakar..... Camni la rupa bentuknya.... :-)




Resepinya :

1/2 kg tepung gandum
1/2 bungkus yis segera Mauripan
4 sudu besar mentega
4 sudu besar gula
4 sudu besar susu tepung
Secubit garam
Air secukupnya

*Resepi di atas adalah bahan yang saya gunakan untuk Sardin Gulung sebelum ni. Untuk kali ni saya gunakan 1/2 daripada adunan di atas... dan saya gantikan susu tepung dengan menggunakan susu cair F&N (kebetulan ada dalam fridge)....

Bahan inti :
4 batang sosej dicincang kecil-kecil
1 cawan mix vegetable
1 ulas bawang putih dicincang halus
1 labu bawang besar dipotong dadu
2 sudu besar sos tiram
1 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu besar tepung gandum
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Bahan lain :
Sos cili

Cara-caranya :

Untuk inti - Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga wangi.... Masukkan serbuk lada hitam, sos tiram, sosej yang dicincang.... Kacau rata hingga sosej masak..... Masukkan mix vegetable dan kacau hingga masak.... Masukkan tepung gandum dan sedikit air... Kacau rata..... Masukkan garam secukup rasa.... Masak hingga kering air.... Setelah siap, sejukkan sementara meguli adunan kulitnya pula.... 

Bancuh yis segera dengan setengah cawan air suam... Kacau rata dan biarkan sekejap hingga bancuhan berbuih-buih.... Masukkan gula, margerin dan garam ke dalam tepung... Gaulkan hingga rata... Tuangkan bancuhan yis dan gaul hingga sebati... Tuangkan susu cair dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang tidak melekat pada bekas adunan... Rehatkan adunan lebih kurang setengah jam...

Bentukkan adunan menjadi doh-doh yang kecil.... 


Gambar ni masa buat sardin gulung ari tu... Kali ni lupa nak snap pic...
Ambil satu doh tadi dan canaikan hingga nipis.... Saya canai kat belakang dulang ja.... Cuci dulang bersih-bersih sebelum digunakan... Bukannya apa ni... kes terlalu rajin nak keluarkan alat-alat yang disimpan rapi... Jadi, gunakan apa yang ada kat rak ja.... 




Rasanya doh yang saya buat tu dah kecik, tapi bila canai nampak macam besar la pulak... Maka, doh yang dicanai tadi saya potong dua... So, satu doh tadi dapat la dua biji... Letakkan inti di atasnya... Kelarkan bahagian yang tidak diletakkan inti... 



Lipatkan bahagian yang dikelar tadi dan kemaskan di bahagian tepi dengan menggunakan garfu.... 




Letakkan sos cili kat atas... 


Letak kat dulang dan boleh la dibakar....
  

Dah siap boleh la hidang.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...