Isnin, 29 Oktober 2012

Kek Coklat Kukus

Hari ni nak titipkan resepi Kek Coklat Kukus yang saya buat baru-baru ni.... sebelum raya lagi la ni... baru nak postkan... heheh.... Biasalah... request dari Yusof la ni..... tak sempat makan masa saya bawak balik Kek Coklat yang Kak Kin buat time pot luck hari tu..... Hari-hari dok tanya.... Maka, Ummi Yusof pun dengan rela hatinya buka la blog Dari Dapur Ummi untuk rujuk resepinya.... Tapi takda la topping bagai..... saya taburkan chocolate rice time kek masih suam... simple je la... Ni la rupa Kek Coklat Kukus saya... 









Resepinya saya copy paste kat blog Dari Dapur Ummi dan saya letak kat sini pula.... tq Kak Kin for the sharing...

Bahan A :-

1 cawan gula
1 cawan sebuk koko
1 cawan minyak mazola (minyak mazola dah abis... saya gunakan minyak masak ja)
1 cawan air panas
1 cawan susu pekat/susu cair/susu segar
1/2 cawan milo
1 sudu kecil nescafe (takda stok... tapi saya try letak horlicks... ok jugak...)
3 biji telur


Bahan B :-

2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
-ayak bersama 2,3x


Cara-cara menyediakannya :

Satukan semua bahan A hingga sebati. Masukkan bahan B. Kacau rata. Letak dalam loyang dan kukus selama 1 jam.

rajin sungguh anak teruna ummi menolong.... 

dah siap.... posing dulu sebelum makan... 

Topping mudah :

1 cawan milo
1/2 cawan koko
1/2 cawan susu pekat
1/4 cawan air panas
kacau rata semua bahan dan tuang atas kek

***Topping ni berdasarkan resepi kat Dari Dapur Ummi.... saya just taburkan chocolate rice kat atas kek ja....

mmm.... sedap..... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...