Ahad, 21 Oktober 2012

Menu Ringkas Untuk Tengahari....

Hari ni masak ringkas-ringkas ja untuk tengahari sebab petang ni ada acara masak-masak bihun pulak... Memandangkan bonda yang pi market pagi tadi, saya masak ikut menu yang bonda cakap la... heheh... senang sikit.... takyah susah-susah memikior nak masak apa kan...

Ok... hari ni bonda saya kata goreng ikan dan buat tomyam ja... tapi saya tambahkan satu lagi menu ~ begedil ikan...



 Jom tengok satu-persatu.....


Ikan goreng....

Ikan pelata pisang ni saya goreng tiga ketul ja... Sebahagian lagi simpan kat peti ais la... Maybe bonda nak buat gulai pulak kot nanti... Saya gorengkan insangnya sekali... sebab kalau insang ikan pelata ni digulai tak boleh dimakan... insangnya keras tak macam insang ikan seludu atau pelotan... First time saya makan insang ikan digoreng ni lepas saya kahwin la... kat rumah bonda mertuaku... Adik ipar saya goreng insang ikan tongkol a.k.a ikan mamu.... Goreng sampai garing... memang rangup la terutamanya kalau makan time panas-panas...


Begedil ikan..... resepi?? klik kat sini

Actually, bahan-bahan untuk begedil ni saya dah gaulkan sejak minggu lepas lagi... tapi takdan nak buat.... cuma telur dan sayur ja tak dimasukkan...  so, letak kat dalam fridge... makanya, hari ni saya cuma masukkan daun sup dan telur dan seterusnya digoreng.... tu yang mudah sikit tugas memasak untuk hari ni... hehe


Tomyam ayam + sayur campur....
Bahan-bahannya :

1/2 ekor ayam (potong kecil dan bersihkan)~saya asingkan isi ayam kat bahagian dada simpan kat freezer
4 ketul kiub tomyam Knorr
3 batang serai (diketuk)
2 inci lengkuas (diketuk)
2 ulas bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih (dihiris)
Bunga kobis secukupnya (dipotong)
Karot secukupnya (dipotong)
Baby corn secukupnya (dipotong)
Batang saderi secukupnya (dipotong)
Kobis secukupnya (dihiris)
5-6 biji cili api (kalau nak pedas boleh ketuk)
1 biji limau nipis (perah airnya)
4 helai daun limau purut
1 biji tomato (potong enam)
1 labu bawang besar (potong empat)
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Cara-caranya :
Tomyam ni pun simple ja... Bonda saya beli kiub tomyam Knorr... so, saya rebuskan ayam dengan 4 ketul kiub tomyam... Masukkan bawang merah, bawang putih, serai dan lengkuas... Dah masak ayam tadi, saya masukkan air dan rebus hingga mendidih... kemudian saya masukkan karot, bunga kobis, baby corn, batang saderi dan cili api... Kobis saya masukkan kemudian setelah sayuran tadi agak empuk.... Masukkan perahan limau nipis... Masukkan garam secukup rasa... Masukkan daun limau purut.... Agak nak tutup api baru saya masukkan tomato dan bawang besar... Kacaukan dan boleh la tutup api.... Hidangkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...