Jumaat, 12 Oktober 2012

Garam Belacan a.k.a Colek... vs Mempelam Muda

Balik keja petang kelmarin, saya tengok kat dapur ada sebiji mempelam muda.... Kalau menyicah pun sedap jugak.... Sedang asyik tengok tv semalam, saya tengok bonda saya tengah kupas mempelam tu... Apa lagi yang ditunggu?? Jom masuk dapur buat garam belacan a.k.a colek nak cicah buah mempelam....



Bahan-bahan yang saya gunakan :
3 tangkai cili kering (bersihkan dan rendam dengan air panas~nak bagi cepat lumat masa tumbuk nanti)
Sedikit belacan
Kismis hitam (optional)
Garam secukup rasa
Gula secukupnya
Kicap secukupnya

Cara-caranya :

Masukkan cili kering, garam dan belacan ke dalam lesung batu dan tumbukkan hingga lumat.



Masukkan kismis dan tumbukkan hingga lumat... Biasanya saya gunakan buah kurma, tapi memandangkan stok kismis ja yang ada dalam fridge... maka, kismis la jadi sasaran.... Kismis atau kurma ni untuk memekatkan lagi garam belacan ni... Tapi kalau takda, takyah masukkan pun takpe....



Masukkan pula gula dan tumbuk juga.... Kuantiti gula bergantung kepada tahap kepedasan yang dikehendaki... Kalau nak pedas, kurangkan gula... Kalau nak kurang pedas, boleh tambah gula...


Last sekali, masukkan kicap dan sebatikan dengan bahan-bahan yang dah ditumbuk tadi....


Boleh letak dalam piring yang sesuai... 



Ok... boleh makan...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...